Blogi

17.01.2020

Kestävän matkailualan sopeutumispolku muuttuvassa ilmastossa ja maailmassa

Lue koko julkaisu: Kestävän matkailualan sopeutumispolku muuttuvassa ilmastossa ja maailmassa

Keväällä 2019 BlueAdaptissa käynnistynyt prosessi on tullut päätökseen, kun vuoteen 2100 katsovat kestävän matkailun skenaariot ja niihin liittyvät toimenpidesuositukset on julkaistu. Prosessissa tuotiin yhteen monenlaisia matkailualan sidosryhmiä muodostamaan yhdessä skenaarioita kestävälle vesiin liittyvälle matkailulle.

Jotta pääkaupunkiseudun matkailu saadaan kestävälle uralle, on nyt jo panostettava luonnon ja ympäristön vaalimiseen. Rajusti erilaisissakin tulevaisuuksissa pääkaupunkiseudun valttina säilyy puhdas Itämeri ja muu luonto.

Prosessissa löydettiin myös kaksi muuta toimenpidesuositusta, joilla voidaan edistää sitä, että matkailu pääkaupunkiseudulla on kestävää vuonna 2100. Seurantatietoja matkailutoimialasta ja sen kestävyysvaikutuksesta tulisi kerätä ja analysoida systemaattisesti. Vain näin voidaan seurata, miten alan kestävyys kehittyy, ja toisaalta viestiä siitä. Lisäksi alan toimijoiden kestävyyteen keskittyvä foorumi kasvattaisi alan toimijoiden yhteistä tahtoa ja ymmärrystä kestävyyden reunaehdoista ja mahdollistaisi parhaiden käytäntöjen jakamisen.

”Tulevaisuuden kestävän matkailun edellytykset määritetään nyt. Puhtaat, monimuotoiset ja monipuoliset rannikko-, saaristo ja meriympäristöt ovat tulevaisuudessa aikaisempaa tärkeämpiä matkailuvaltteja. Johdonmukainen ja tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen luotaava maankäytön ja merialueiden suunnittelu on tärkeä ohjauskeino. Luontoympäristöä tulisi varata sellaiseen käyttöön, joka ei kuluta, saastuta tai muuten vaaranna alueen käyttöä virkistykseen ja matkailuun tulevaisuudessa”, Helsingin Yliopiston professori, BlueAdaptissa prosessia johtanut Kari Hyytiäinen korostaa.

Suomen ympäristökeskuksen tiedote aiheesta
BlueAdapt-hankkeen podcast-jakso: Pääkaupunkiseudun kestävä matkailu vuonna 2100

Katso kaikki viimeaikaiset blogikirjoitukset, podcastit ja tweetit

Lisää aiheesta

Ravinnepäästökompensaatiot taloudellisen kasvun ja vesistöjen hyvän ekologisen tilan mahdollistajina

Millä reunaehdoilla ja mistä vähentäen ravinnepäästökompensaatio olisi mahdollista? Miten tämä eroaa sisävesillä ja merellä?

Lue lisää

Mitä Finnpulpin jälkeen − Onko ympäristösuojelulainsäädäntö ajan tasalla?

Mitä runsasta keskustelua herättänyt Finnpulp-päätös kertoo lainsäädännöstämme? Mitä uusia mahdollisuuksia olisi avannut hallinnon adaptiivisuus? Tutkijamme Jukka Similä purkaa päätöstä blogikirjoituksessaan.

Lue lisää

Kuva: Aaron Burden

5. Pääkaupunkiseudun kestävä matkailu vuonna 2100

Kestävän matkailun kehittämisessä ajattelu jää usein alueelliseksi ja tulevaisuuteen katsotaan ...

Kuuntele